Projekt edukacyjny - Święto Polskiej Niezapominajki trwa przez cały rok, jest kampanią prowadzoną przez LOP. Głównym celem projektu jest stwarzanie dzieciom okazji do przeżywania, odkrywania i poznawania przyrody.
Przygotowanie metody projektu.
1. WSTĘP „Święto Polskiej Niezapominajki trwa przez cały rok” – projekt będzie przeprowadzony z grupą dzieci 3-6 letnich. Do realizacji tego projektu będą zaproszeni pracownicy WPN, pracownik apteki „Niezapominajka”, przedstawiciele władz lokalnych oraz rodzice. Na wycieczce dzieci będą poznawały florę i faunę WPN, oglądały film przyrodniczy, fotografowały przyrodę, realizowały zadania. Wykonają albumy przyrodnicze, będą recytowały wiersze i śpiewały piosenki. Poprzez te zadania będę się starała rozwinąć ich zainteresowania przyrodnicze.
2. CELE Główne cele projektu to:
· wycieczka do Ośrodka Muzealno-dydaktycznego WPN, apteki „Niezapominajka” i Urzędu Miasta,
· poznanie zwierząt i roślin żyjących w WPN,
· ozdabianie terenu przedszkola niezapominajkami,
· wykonanie albumów o roślinach,
· kształtowanie przeświadczenia o konieczności ochrony przyrody,
· integracja społeczności przedszkolnej.
3. INSTRUKCJA DLA DZIECIW tym tygodniu będziemy realizować projekt pt.: „Święto Polskiej Niezapominajki trwa przez cały rok”. Dzisiaj naszym celem jest wyjazd na wycieczkę do muzeum przyrodniczego WPN w Jeziorach, gdzie będziemy oglądać eksponaty zwierząt i roślin. Wymieńcie zwierzęta, rośliny, które można spotkać w naszym otoczeniu. Podzielę was na pięć ekozespołów (ślimaki, biedronki, motyle, żabki, pszczółki). Na wycieczce będziecie realizowali zadania umieszczone w kopertach (patrz scenariusz, pkt.3). Wszystkie ekozespoły wykonają albumy o roślinach i zaprezentują wiersze o niezapominajce.
4. CZAS TRWANIAProjekt realizowany będzie przez tydzień: od 15.05 do 19.05.2006 r.
5. ŹRÓDŁA
Czasopisma, książki, encyklopedie, widokówki, internet, płyty.
6. KRYTERIA OCENOcenie podlega:
· zrealizowanie zadań,
· estetyka i pomysłowość prac,
· termin wykonania projektu.
7. TERMINY PREZENTACJIWycieczka – 15.05.2006 r,
Sadzenie roślin – 16.05.2006 r,
Prezentacja albumów i wierszy – 19.05.2006 r.
8.ZAKOŃCZENIEPowyższy projekt zrodził się pod wpływem zainteresowań dzieci przyrodą, a szczególnie roślinami występującymi w otoczeniu przedszkola. Temat projektu jest propagowany przez LOP oraz Program 1 Polskiego Radia – Eko-Radio. Dzieci przygotowując się do projektu pracowały indywidualnie – wyszukiwały materiały o kwiatach, malowały niezapominajki. Zespołowo tworzyły albumy, grupowo uczyły się piosenki i wierszy pt.: „Niezapominajki”.
9. WNIOSKI Głównym celem projektu było zachęcenie dzieci do wykonywania zadań. Do realizacji tego projektu przyłączyli się także rodzice (sadzili kwiaty). Dzięki temu otoczenie naszego przedszkola stało się ładne i kolorowe. Realizacja tego projektu pozwoliła na osiągnięcie celów edukacyjnych i wychowawczych, a także na wykształcenie pewnych umiejętności takich, jak: wyszukiwanie informacji na tematy przyrodnicze w książkach, czasopismach, internecie, rozpoznawanie niektórych gatunków roślin i zwierząt oraz umiejętność współpracy w zespole, grupie.
Scenariusz zajęć dla dzieci od 3 do 6 lat do projektu edukacyjnego „Święto Polskiej Niezapominajki trwa przez cały rok”. Data: 15 maja 2006
Temat dnia: "Obserwuję i odkrywam przyrodę Wielkopolskiego Parku Narodowego"
Cele ogólne:
· Tworzenie okazji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą,
· Wzbogacanie słownictwa przyrodniczego,
· Wyzwalanie ekspresji plastycznych, ruchowych, muzycznych w kontakcie z przyrodą,
· Rozwijanie opiekuńczego stosunku do przyrody. Cele szczegółowe Dziecko:
· Rozpozna florę i faunę występującą w WPN.
· Pozna nowe wyrazy związane z ochroną przyrody,
· Wykona ćwiczenia ruchowe na powietrzu,
· Zanotuje obserwacje dokonane podczas wycieczki,
· Ułoży kodeks „strażnika przyrody”,
· Zaprojektuje znaczek przyrodnika,
· Zaśpiewa piosenkę,
· Współuczestniczy w działaniach zespołu, grupy. Metody:
· Słowne – pogadanka, rozmowa, instruktaż słowny;
· Oglądowe – pokaz, obserwacja;
· Działania praktyczne.
Środki dydaktyczne: naturalne okazy kwiatów (niezapominajki), sylwety kwiatów, koperty z zadaniami, karty pracy, kredki, kartki w kształcie koła i prostokąta, encyklopedie przyrodnicze, lupy, tekst wiersza i piosenki, eksponaty muzealne, film przyrodniczy, sprzęt do ćwiczeń, piłka, woreczki, lina.
Przebieg zajęcia
1. Wycieczka do Ośrodka Muzealno-Dydaktycznego WPN w Jeziorach:
· wystawa flory i fauny,
· film przyrodniczy,
2. Zabawy ruchowe na powietrzu – zabawa z elementem równowagi (chód po powierzchni krętej – lina), zabawa z elementem bieżnym (sadzenie kwiatów – woreczki), zabawa z elementem toczenia (toczenie piłki do celu), zabawa – przeciąganie liny,
3. Zadania dla ekozespołów:
- zaznacz na karcie pracy ilość zaobserwowanych biedronek, motyli, żabek, ślimaków oraz inne ciekawe okazy przyrodnicze,
- odszukaj sosnę i udokumentuj fakturę kory techniką frottage,
- zaproponuj punkt kodeksu „strażnika przyrody” wykorzystując wyrazy: śmiecić (ślimaki), płoszyć (biedronki), zrywać (motyle), krzyczeć (żabki), rozpalać (pszczółki),
4. Układamy kodeks „strażnika przyrody”: w lesie, w parku:
· nie śmiecimy,
· nie płoszymy zwierząt, ptaków,
· nie zrywamy kwiatów, gałęzi i liści,
· nie krzyczymy,
· nie rozpalamy ogniska.
5. Piknik na trawie, dla wszystkich ekozespołów,
6. Fotografowanie przyrody w WPN,
7. Projektowanie znaczka strażnika przyrody – wystawa prac.
Lucyna Śródecka